Forschungszentrum Neuroimmunologie

Das Forschungszentrum Neuroimmunologie wurde im Jahr 2006 gegründet und befindet sich seitdem unter der Leitung von Prof. Dr. Ralf Gold. Unsere Forschungen befassen sich mit der Untersuchung der Pathogenese von Autoimmunerkrankungen des Nervensystems. Vor allem die Multiple Sklerose, als häufigste chronisch-entzündliche Erkrankung des Nervensystems junger Erwachsener, steht im Fokus unserer Arbeit. Zusätzlich forschen wir in unseren Laboren auch an anderen neurodegenerativen Erkrankungen, darunter Morbus Parkinson, Morbus Huntington und die periphere Polyneuropathie.

The neuroimmunological research center was founded in 2006 by Prof. Dr. Ralf Gold. In our laboratories we investigate the pathogenesis of autoimmune-mediated diseases that affect the central and peripheral nervous system. The main focus of our research lies on Multiple Sclerosis – the most common, chronic, inflammatory disease of the central nervous system in young adults. In addition to that, specialized working groups investigate several other neurodegenerative diseases, namely Parkinson´s disease, Huntington´s disease and the peripheral neuropathy.

Xiomara Pedreiturria

Technische Leiterin

0234/322 92 80

Arbeitsgruppe Motte/Gisevius/Salmen

Klinische und translationale neuroimmunologische Forschung

Forschungsschwerpunkte

In unserer klinisch-translationalen Forschungseinheit untersuchen wir den Einfluss von Veränderungen des Darm Mikrobioms sowie seiner Metaboliten sowohl auf das Immun- als auch auf das Zentralnervensystem. Wir untersuchen außerdem verschiedene Substanzen im Hinblick auf ihre Wirkung auf verschiedene Zellpopulationen innerhalb des Zentralnervensystems mit der Frage nach neuroprotektiven Effekten. Zudem untersuchen wir therapieabhängige Veränderungen auf das Immunsystem, den klinischen Verlauf sowie den Alltag und die Lebensqualität der PatientInnen

Basis für unsere Forschungsfragestellungen im Labor sind die Einflüsse aus dem klinischen Alltag von Patientinnen und Patienten mit multipler Sklerose, zum Teil auch mit anderen neuroimmunologischen Erkrankungen.

Dazu betreiben wir große Kohorten für klinische Projekte mit angeschlossenen Biomaterialsammlungen, die wir mit biologischer Grundlagenforschung verbinden. Wir sind eine junge gemischtgeschlechtliche Nachwuchsforschergruppe, die bereits in ihrer Organisationsstruktur aus ÄrztIn und Biologin den translationalen Ansatz verbindet. Hierbei wird der klinische sowie immunologische Bereich von den OberärztInnen Dr. med. Jeremias Motte und PD Dr. med. Anke Salmen geleitet, wohingegen die Biologin Dr. rer. nat. Barbara Gisevius für den inhaltlichen Schwerpunkt der Laboranalysen sowie des humanen in vitro Modells zuständig ist.

Einfluss der Ernährung und des Darm Mikrobioms auf die Krankheitsentstehung sowie den Verlauf der Multiplen Sklerose (MS)

Nach aktuellem Forschungsstand wird für die Ursache einer MS Erkrankung das Zusammenspiel einer genetischen Prädisposition zusammen mit der Exposition bestimmter Umweltfaktoren verantwortlich gemacht. Neben bekannten Risiko und Umweltfaktoren wie z.B. einem Vitamin D Mangel, Rauchen oder einer Infektion mit dem Epstein Barr Virus (EBV), haben in den letzten Jahren die Faktoren der Ernährung und das damit assoziierte Darm Mikrobiom maßgeblich an Bedeutung im Zusammenhang mit MS gewonnen.

Aktuelle Studien zeigen, dass die Ernährung mit vor allem prozessierter Nahrung, bestehend aus einem hohen Anteil an Salz und tierischen Fetten, mit einem Anstieg an chronischen Erkrankungen vor allem in westlichen Ländern einhergeht. Hierbei haben vor allem Metaboliten eine Schlüsselfunktion, welche unter anderem aus der Fermentation sonst unverdaulicher Nahrungsbestandteile durch das Darm Mikrobiom hervorgehen. Kurzkettige Fettsäuren, welche bei der Verarbeitung von vor allem Ballaststoff reicher Nahrung produziert werden, fehlen in der westlichen Ernährung. In diesem Kontext konnten wir bereits zeigen, dass die Supplementierung mit der kurzkettigen Fettsäure Propionsäure (PA), einen positiven Einfluss auf den MS Krankheitsverlauf durch Wiederherstellung eines anti-inflammatorischen Milieus hat.

Projekte

  • Analyse des Darm Mikrobioms sowie Krankheits-assoziierten Metaboliten im klinischen Kontext von Multiple Sklerose Patienten
  • Einfluss von Veränderungen des Darm Mikrobioms sowie assoziierten Metaboliten auf Immunzellen im Kontext der Multiplen Sklerose
  • Untersuchung von Multiple Sklerose-spezifischen neurode- und regenerativen Prozessen innerhalb einer iPSC-basierten humanen neuronalen Zellkultur

Therapieabhängige Wechselwirkungen zwischen Umweltfaktoren und dem Immunsystem bei Multipler Sklerose (MS)

Bei MS wird die Pathogenese durch ein komplexes Zusammenspiel von genetischen und Umweltfaktoren sowie durch das Immunsystem beeinflusst. In der Therapie der MS kommen über 15 verschiedene immunmodulierende und immunsuppressive Strategien zum Einsatz, die nicht nur auf das Immunsystem, sondern auch auf die Interaktion zwischen Umweltfaktoren und Immunreaktionen Einfluss nehmen.

Umweltfaktoren wie Vitamin-D-Mangel, Rauchen, Infektionen und Ernährungsgewohnheiten sind bekannt dafür, das Risiko für die Entwicklung und den Verlauf der MS zu modifizieren. Therapeutika, die in der MS-Behandlung eingesetzt werden, können diese Wechselwirkungen verstärken oder abschwächen. Die immunsuppressiven Therapien, die in der Behandlung der MS verwendet werden, können ebenfalls die Reaktion des Körpers auf Umweltfaktoren beeinflussen. Beispielsweise kann eine Reduktion der Immunüberwachung unter einer immunsuppressiven Therapie das Risiko für opportunistische Infektionen oder Impfungen erhöhen. Andererseits können solche Therapien auch entzündliche Reaktionen, die durch Umweltfaktoren ausgelöst werden, dämpfen und somit potenziell den Verlauf der MS günstig beeinflussen.

Die Interaktion zwischen Umweltfaktoren und dem Immunsystem bei MS ist ein dynamischer Prozess, der durch die Therapie beeinflusst wird. Unsere Forschungen konzentrieren sich darauf, die Mechanismen dieser Wechselwirkungen genauer zu verstehen, um die Therapie der MS weiter zu optimieren und personalisierter zu gestalten.

Projekte

  • Analyse des Darm Mikrobioms und des Immunprofils unter DMTs
  • Analyse der Immunkompetenz unter DMTs

Erforschung neuer Biomarker zur Vorhersage von Krankheitsentstehung sowie den Verlauf der Multiplen Sklerose (MS)

Die Multiple Sklerose ist eine neurologische Erkrankung mit variabler Krankheitsdynamik, deren frühzeitige Diagnose und Prognoseabschätzung entscheidend für eine effektive Behandlung sind. In der aktuellen Forschung liegt ein wesentlicher Fokus auf der Identifizierung und Validierung neuer Biomarker, die eine präzisere Vorhersage der Krankheitsentstehung und des Verlaufs ermöglichen.

Biomarker in der MS-Forschung umfassen eine breite Palette von biologischen Substanzen, die in Körperflüssigkeiten wie Blut, Liquor oder auch in Gewebeproben nachweisbar sind. Sie können Aufschluss über pathophysiologische Prozesse geben, die mit der Entstehung und Progression der MS zusammenhängen. Dazu zählen beispielsweise Entzündungsmarker, neurodegenerative Marker, sowie Moleküle, die mit der Myelinisierung oder dem Immunsystem assoziiert sind.

Ein weiterer vielversprechender Bereich ist die Erforschung von Biomarkern, die mit bildgebenden Verfahren, wie der Magnetresonanztomographie (MRT), korrelieren. Solche Biomarker könnten nicht nur die Diagnose und Überwachung der MS verbessern, sondern auch neue Einblicke in die Krankheitsmechanismen bieten.

Die Herausforderung in der Biomarkerforschung liegt in der Validierung und Standardisierung dieser Marker, um ihre klinische Anwendbarkeit zu gewährleisten. Zudem ist es entscheidend, die Interaktionen zwischen verschiedenen Biomarkern zu verstehen, um ein umfassendes Bild der Krankheitsdynamik zu erhalten.

Die Integration dieser Biomarker in klinische Praxis erfordert jedoch weiterführende Studien und eine enge Zusammenarbeit zwischen Forschung und klinischer Anwendung.

Dies erreichen wir in Projekten wie „Proteomsignaturen von Multiple-Sklerose-Liquor zur Erkennung und Vorhersage von mikrostrukturellen Schädigungen mit dem translationalen Ziel prospektiver Progressionserkennung – ProMiS“ in denen interdisziplinäre Forschergruppe aus Medizinischem Proteom-Center Bochum, inkl. Abteilung für Bioinformatik, Klinik für Neuroradiologie und Klinik für Neurologie am St. Josef-Hospital Bochum eng verzahnt zusammenarbeiten.

Untersuchung geschlechtsspezifischer Unterschiede bei MS

In diesem klinisch-datenbasierten Projekt untersuchen wir mit Hilfe verschiedener zur Verfügung stehender Datenquellen großer Patientenkohorten Geschlechtsunterschiede bei MS. Hier können sowohl Einflüsse des biologischen Geschlechts („sex“) wie auch eher sozial-gesellschaftlicher Aspekte und Rollenverständnissen („gender“) eine Rolle spielen. Eine genauere Aufarbeitung solcher Unterschiede ist hier, wie für viele andere Erkrankungen, noch in den Anfängen, so dass wichtige erste Schritte mit unserem Projekt gegangen werden.

Künstliche Intelligenz (KI-) gestützte digitale Okulographie für die objektive Messung und Früherkennung von Störungen des visuellen und okulomotorischen Systems

Sehstörung ist nicht gleich Sehstörung. Einige Betroffene berichten von einem Schleiersehen oder Sehen wie durch Milchglas auf einem oder beiden Augen, bei anderen ist es eher verschwommen oder gar doppelt, wieder anderen fällt es schwer, mit den Augen in eine bestimmte Richtung zu folgen oder ihr Bild springt oder wackelt.
All diese Störungen lassen sich neuroanatomisch sehr genau zuordnen, es lässt sich also festlegen, wo eine Störung innerhalb des Gehirns liegen müsste. In der klinischen Untersuchung und sogar in der Kernspintomographie aber können wir als Ärztinnen und Ärzte hier manchmal dennoch nichts feststellen.
Medizinisch unterscheiden wir die eigentlichen Sehstörungen als Störungen des visuellen Systems von Störungen der Augenbewegung (= Okulomotorik).
In dieser Studie wollen wir visuelle und okulomotorische Störungen bei neurologischen Erkrankungen, beginnend mit verschiedenen Stadien der MS, genau untersuchen. Die genaue Erfassung der Symptome bildet die Grundlage für weitere therapeutische Schritte, die sich unserer Studie anschließen sollen.
Für diese Messung verwenden wir eine virtual reality (VR-) Brille. Dieses Gerät verfolgt über eine Kamera Augen- und Pupillenbewegung, während verschiedene Szenen über die Brille gezeigt werden. Im Gegensatz zur klinischen Untersuchung gibt die Untersuchung mit der VR-Brille quantitative Messergebnisse aus u.a. die exakte Pupillengrösse, die Augenstellung und die Geschwindigkeit der Augenbewegungen.

Ziel ist eine objektivierbare und quantifizierbare Untersuchung des visuellen und okulomotorischen Systems, die unabhängig von der Erfahrung der untersuchenden Person wiederholbar ist und somit auch das weitere Nachverfolgen der Symptome, zum Beispiel nach Einleitung einer Therapie, überhaupt erst ermöglicht.

Erforschung zellbasierter Therapieansätze in Neuroimmunologischen Erkrankungen

Zellbasierte Therapieansätze, insbesondere die Anwendung von chimären Antigenrezeptor T-Zellen (CAR T-Zellen), sind in der Behandlung von neuroimmunologischen Erkrankungen ein Novum. CAR T-Zellen sind genetisch modifizierte T-Lymphozyten, die mit einem synthetischen Rezeptor ausgestattet sind. Dieser Rezeptor ermöglicht es den T-Zellen, spezifische Antigene auf Zielzellen zu erkennen und zu eliminieren, die bei herkömmlichen Immuntherapien möglicherweise unerkannt bleiben.

Die Funktionsweise von CAR T-Zellen basiert auf der genetischen Modifikation von autologen oder allogenen T-Zellen des Patienten. Diese Zellen werden ex vivo mit einem viralen Vektor transduziert, der die DNA-Sequenz für den chimären Antigenrezeptor enthält. Dieser Rezeptor besteht typischerweise aus einem extrazellulären Antigenerkennungsdomäne, die meist von einem Antikörper abgeleitet ist, einer transmembranen Domäne und einer intrazellulären Signalübertragungsdomäne. Nach der Reinfusion in den Patienten binden diese modifizierten T-Zellen an spezifische Antigene auf den Zielzellen und führen zu deren Zerstörung.

Ein Beispiel für die erfolgreiche Anwendung von CAR T-Zell-Therapie in der Behandlung von Autoimmunerkrankungen ist der systemische Lupus erythematodes (SLE). Zuletzt konnten wir vergleichbare Erfolge im Bereich Neuromuskulärer Übertragungsstörungen (Myasthenia gravis) erreichen. Die Entwicklung von CAR T-Zellen, die gegen spezifische Autoantigene oder B-Zell-Marker gerichtet sind, ermöglicht eine gezielte Eliminierung der pathogenen Immunzellen.

Die Herausforderungen bei der Anwendung von CAR T-Zellen in der Behandlung von Autoimmunerkrankungen in der Identifizierung geeigneter Zielantigene, der Minimierung von Off-Target-Effekten und der Kontrolle der Zellaktivität nach der Reinfusion. Zudem ist die Langzeitwirkung und Sicherheit dieser Therapieform in diesem Kontext noch umfassend zu erforschen.

Diese Projekte erfolgen in Enger Kooperation zwischen unserer Klinik für Neurologie (UK RUB), der Klinik für Hämatologie im Knappschaftskrankenhaus Bochum (UK RUB) sowie unseren immunologischen Laboren.

Clinical and translational neuroimmunological research

Research focus

In our clinical-translational research unit, we investigate the influence of changes in the gut microbiome and its metabolites on both the immune system and the central nervous system. We also investigate various substances with regard to their effect on different cell populations within the central nervous system with the question of neuroprotective effects. We are also investigating therapy-dependent changes to the immune system, the clinical course and the everyday life and quality of life of patients

The basis for our research questions in the laboratory are influences from the daily clinical practice with patients with multiple sclerosis or other neuroimmunological diseases.

To this end, we operate large cohorts for clinical projects with associated biomaterial collections, which we combine with basic biological research. We are a young mixed-gender junior research group that already combines the translational approach in its organizational structure consisting of physicians and biologists. The clinical and immunological areas are headed by the senior physicians Dr. Jeremias Motte and PD Dr. Anke Salmen, while the biologist Dr. Barbara Gisevius is responsible for the supervision of the laboratory analyses and the human in vitro model.

Role of diet and the gut microbiome in multiple sclerosis (MS) disease onset and progression

Currently, it is hypothesized, that multiple sclerosis (MS) is caused by an interplay between genetic predisposition and the exposure to environmental risk factors. Besides known environmental risk factors, including vitamin D deficiency, cigarette smoking, and infection with the Epstein Bar virus (EBV), recently, the importance of diet and the associated gut microbiome has gained increasing attention in the context of MS. Current research emphasized the interrelation of processed diet, composed of high amounts of salt and animal fats, and the accumulation of chronic diseases mainly in western countries. In this context, gut microbiome metabolites, derived from the fermentation of otherwise indigestible food components by the commensal gut residing microbiota, has been proven to display a key function. Short chain fatty acids (SCFAs) as gut metabolites deriving from the fermentation of a high fiber diet are diminished in the so-called western diet. Our group could demonstrate that supplementation of the SCFA propionic acid (PA) in people with MS, displayed a positive impact on the MS disease course by adjusting the ant-inflammatory milieu.

Projects

  • Analysis of the gut microbiome and disease-associated metabolites in the clinical context of multiple sclerosis patients
  • Influence of an altered gut microbiome and associated metabolites on immune cell subsets in the context of multiple sclerosis
  • Analysis of multiple sclerosis-specific neurode- and regenerative processes via an iPSC-based human neuronal cell culture

Therapy-dependent interactions between environmental factors and the immune system in multiple sclerosis (MS)

The pathogenesis of MS is influenced by a complex interplay of genetic and environmental factors as well as the immune system. More than 15 different immunomodulatory and immunosuppressive strategies (DMTs) are used in the treatment of MS, which not only influence the immune system but also the interaction between environmental factors and immune reactions.

Environmental factors such as vitamin D deficiency, smoking, infections and dietary habits are known to modify the risk for the development and progression of MS. Therapeutic agents used in MS treatment can increase or decrease these interactions. The immunosuppressive therapies used in the treatment of MS can also influence the body's response to environmental factors. For example, a reduction in immune surveillance during immunosuppressive therapy may increase the risk of opportunistic infections or vaccinations. On the other hand, such therapies can also dampen inflammatory reactions triggered by environmental factors and thus potentially have a favorable influence on the course of MS.

The interaction between environmental factors and the immune system in MS is a dynamic process that is influenced by therapy. Our research focuses on understanding the mechanisms of these interactions in more detail in order to further optimize and personalize MS therapy.

Projects

- Analysis of the gut microbiome and immune profile under DMTs

- Analysis of immunocompetence under DMTs

Research into new biomarkers for predicting the development and progression of multiple sclerosis (MS)

Multiple sclerosis is a neurological disease with variable disease dynamics, whose early diagnosis and prognosis assessment are crucial for effective treatment. Current research focuses on the identification and validation of new biomarkers that enable a more precise prediction of disease development and progression.

Biomarkers in MS research encompass a wide range of biological substances that can be detected in body fluids such as blood, cerebrospinal fluid or tissue samples. They can provide information about pathophysiological processes associated with the development and progression of MS. These include, for example, inflammatory markers, neurodegenerative markers and molecules associated with myelination or the immune system.

Another promising area is research into biomarkers that correlate with imaging techniques such as magnetic resonance imaging (MRI). Such biomarkers could not only improve the diagnosis and monitoring of MS, but also provide new insights into the disease mechanisms.

The challenge in biomarker research lies in the validation and standardization of these markers to ensure their clinical applicability. In addition, it is crucial to understand the interactions between different biomarkers in order to obtain a comprehensive picture of disease dynamics.

However, the integration of these biomarkers into clinical practice requires further studies and close collaboration between research and clinical application.

We achieve this in projects such as "Proteome signatures of multiple sclerosis liquor for the detection and prediction of microstructural damage with the translational goal of prospective progression detection - ProMiS" in which interdisciplinary research groups from the Medical Proteome Center Bochum, including the Department of Bioinformatics, the Department of Neuroradiology and the Department of Neurology at St. Josef-Hospital Bochum work closely together.

Investigating sex and gender differences in MS

In this clinical data-based project, we are investigating sex and gender differences in MS using various available data sources from large patient cohorts. Both influences of biological sex ("sex") as well as more societal aspects and role perceptions ("gender") can play a role here. A more precise analysis of such differences is still in its beginning, as for many other diseases, so that important first steps are being taken with our project.

Artificial intelligence (AI)-supported digital oculography for the objective measurement and early detection of disorders of the visual and oculomotor system

Not all visual disorders are the same. Some report blurred vision, others have double vision or find it difficult to follow with their eyes in a certain direction or their image jumps or wobbles.

All of these disorders can be assigned precisely in neuroanatomical terms, so it is possible to determine where a disorder should be located within the brain. In clinical examinations and even in magnetic resonance imaging, however, we as doctors are sometimes unable to detect this.

We differentiate actual visual disorders from disorders of eye movement (= oculomotor function).

In this study, we want to examine visual and oculomotor disorders in neurological diseases in detail, starting with different stages of MS. The precise recording of symptoms forms the basis for further therapeutic steps that are to follow our study.

We use virtual reality (VR) goggles for this measurement. This device uses a camera to track eye and pupil movement while various scenes are shown. In contrast to the clinical examination, the examination with VR goggles provides quantitative results, including the exact pupil size, eye position and the speed of eye movements.

The aim is an objectifiable and quantifiable examination of the visual and oculomotor system that can be repeated regardless of the experience of the examining person and thus enables further tracking of symptoms, for example after initiating therapy.

Research into cell-based therapeutic approaches in neuroimmunological diseases

Cell-based therapeutic approaches, in particular the use of chimeric antigen receptor T cells (CAR T cells), are a novelty in the treatment of neuroimmunological diseases. CAR T cells are genetically modified T lymphocytes that are equipped with a synthetic receptor. This receptor enables the T cells to recognize and eliminate specific antigens on target cells that may remain undetected by conventional immunotherapies.

The function of CAR T cells is based on the genetic modification of autologous or allogeneic T cells from the patient. These cells are transduced ex vivo with a viral vector containing the DNA sequence for the chimeric antigen receptor. This receptor typically consists of an extracellular antigen recognition domain, which is usually derived from an antibody, a transmembrane domain and an intracellular signal transduction domain. After reinfusion into the patient, these modified T cells bind to specific antigens on the target cells and lead to their destruction.

One example of the successful application of CAR T-cell therapy in the treatment of autoimmune diseases is systemic lupus erythematosus (SLE). Most recently, we have achieved comparable success in the field of neuromuscular transmission disorders (myasthenia gravis). The development of CAR T cells directed against specific autoantigens or B cell markers enables the targeted elimination of pathogenic immune cells.

The challenges in the application of CAR T cells in the treatment of autoimmune diseases are the identification of suitable target antigens, the minimization of off-target effects and the control of cell activity after reinfusion. In addition, the long-term efficacy and safety of this form of therapy still needs to be comprehensively researched in this context.

These projects are carried out in close cooperation between our Department of Neurology (UK RUB), the Department of Hematology at the Knappschaftskrankenhaus Bochum (UK RUB) and our immunology laboratories.

Leitung

PD Dr. Anke Salmen

Oberärztin

Dr. Jeremias Motte

Oberarzt

Dr. rer. nat. Barbara Gisevius

Postdoc

0234/3229280

Team

Sanja Augustyniak B.Sc.

Biologisch-technische Assistentin

0234/32 29290

Johanna Haselon

Cand. med.

Anna-Sophia Karl

Cand. med.

Melina Katsimpoura

Cand. med.

Dr. Rafael Klimas

Assistenzarzt

0234/3229241

M. Sc. Clarissa Lohmann

PhD Studentin

Tom Pietruschka

Cand. med.

Philip Poser

Cand. med.

Adriana Rehm M.Sc.

PhD Student

0234/32 29290

Pia Renk M.Sc.

PhD Student

0234/32 29290

Melissa Sgodzai

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

0234/3229241

Simon Theile-Ochel

Cand. med.

Arbeitsgruppe Saft

The focus of our research is to investigate pathological mechanisms and potential therapeutic targets in Huntington's disease (HD). HD is an autosomal dominant and highly devastating progressive neurodegenerative disorder presenting with a classic clinical triad of involuntary movements, muscle wasting, psychiatric symptoms, and dementia. The disease is caused by a pathological expansion of CAG repeats in the huntingtin gene, which leads to expression of the mutant huntingtin (mHtt) protein and subsequent formation of aggregates. Despite the progress in HD research, the development of effective therapies for HD still poses a major challenge due to the multiplicity of pathogenic effects of the mHtt protein. Up to now there is no causal treatment for HD, and there is a lack of therapeutic options for HD patients. Our team at the research center for neuroimmunology conducts basic research to understand underlying mechanisms of inflammation and neurodegeneration in HD, which are the basis for new treatment ideas. The applied methods include animal models, cell culture of diverse cell lines and primary cultures and a broad range of molecular biology techniques. We work in close collaboration with the Center for Huntington NRW, where the application of new medications for HD is studied in clinical research projects. In addition, we work on interdisciplinary projects with various collaboration partners.

Current research projects:

  • The effects of different immunomodulatory agents in HD
  • Changes of the extracellular matrix in HD pathogenesis
  • The role of astrocytes and Nf-KB modulation in HD
  • Contribution of microglia and Jak/Stat signaling in HD

Der Fokus unserer Forschung ist die Untersuchung von pathologischen Mechanismen und möglichen Behandlungsansätzen der neurodegenerativen Erkrankung Morbus Huntington (englisch Huntingtons´s disease, HD). HD ist eine autosomal dominant erbliche Erkrankung des Gehirns mit verheerendem neurodegenerativen Verlauf. Die Symptome von HD umfassen unkoordinierte und unwillkürliche Bewegungen, Muskelschwund, psychiatrische Symptome und Demenz. Hervorgerufen wird die Krankheit durch eine pathologische Verlängerung der Polyglutamin (CAG) Sequenz im Huntingtin Gen, welche zu der Expression eines mutierten Huntingtin Protein (mHtt) und nachfolgender Aggregatbildung führt. Huntingtin-Aggregate haben eine Vielzahl pathogener Wirkungen, die noch nicht im Detail verstanden sind. Trotz des fortlaufenden Fortschritts in der Erforschung von HD stellt die Entwicklung effektiver und sicherer Therapien eine große Herausforderung dar. Bis zum heutigen Zeitpunkt gibt es keine kausale Behandlungsmöglichkeit für HD-Patienten. In unserer Arbeitsgruppe am Forschungszentrum für Neuroimmunologie untersuchen wir die Grundlagen der inflammatorischen und neurodegenerativen Prozesse bei HD, um neue Ansatzpunkte für Therapiemöglichkeiten zu finden. Methodisch kommen dabei Tiermodelle, die Kultur von verschiedenen Zelllinien und primären Zellen sowie diverse molekularbiologische Verfahren zum Einsatz. Die Grundlagenforschung erfolgt in enger Kooperation mit dem Huntington Zentrum NRW, in dem klinische Studien durchgeführt werden. Zusätzlich arbeiten wir an interdisziplinären Forschungsprojekten mit diversen Kollaborationspartnern.

Aktuelle Forschungsprojekte:

  • Untersuchung der Wirkung von verschiedenen immunmodulatorischen Substanzen bei HD
  • Veränderungen der Extrazellulären Matrix in der Pathologie von HD
  • Die Rolle von Astrozyten und Nf-KB Modulation in HD
  • Einfluss von Mikroglia und des Jak/Stat Signalwegs in HD

Prof. Dr. Carsten Saft

Neurologie

Neurologie

Vita

Team

Melina Bietau B.Sc.

Master Student

Alina Blusch

Postdoc

0234/3229048

Jennifer König

PhD Student

0234/3229048

Katharina Lemhoefer B.Sc.

Master Student

Annika Mattukat M.Sc.

Master Student

Noemi Notaro B.Sc.

Master Student

Left to right: Sandra Namani (HN), Konstanze Winklhofer (BC), Tanja Bednarz (HN), Ewa Kinkel (HN), Christian Prehn (Neuropsychology), Jacqueline Boegel (Physiotherapy), Larissa Arning (HG), Selma Civelek (N), Christian Boch (HN/Family care), Carsten Saft (N), Jannis Achenbach (N), Huu Phuc Nguyen (HG), Jürgen Blumenschein (Social worker), Thomas Lücke (NP), Charlotte Thiels (NP), Lenard.Birkemeyer (ZKF), Alina Blusch (ZKF), Jennifer König (ZKF), Elisabeth Petrasch-Parwez (P), Nadine Siems (Neuropsychology), Annika Mattukat (ZKF), Paul Scheunemann (P), Katharina Lemhöfer (ZKF), Sarah von Hein (N), Koustow Ray (BC), Constanze Parwez (P), Daniela Kaminsky (Study nurse), Thorsten Müller (BC-II), Linlin Lei (BC), Barbara Kaminsky (Study nurse), Verian Bader (BC) (HD Nurse: HN, Human Genetics: HG, Neurology: N, Neuropediatric: NP, Center for Clinical Research, Biology: ZKD, Neuropathology: P, Biochemistry: BC)

Arbeitsgruppe Tönges

Der Parkinson-Erkrankung liegt eine primäre Degeneration dopaminerger Neurone zugrunde. Die neurodegenerativen Mechanismen sind bisher nur teilweise aufgeklärt und kausale therapeutische Ansätze sind für Patienten nicht verfügbar. Wir analysieren anhand von Zellkultur und in vivo-Modellen zentrale Pathomechanismen der Erkrankung mit Fokus auf dem Aspekt der Neuroinflammation. Darüber hinaus werden mittels klinischen Kooperationspartnern degenerativ-inflammatorische Biomarker der Parkinson-Erkrankung an Patienten evaluiert. Ziel der Forschungsaktivitäten ist die mildernde Modifikation der dopaminergen Schädigung mit Förderung einer intrinsischen Regenerationkapazität unter besonderer Berücksichtigung des Potentials der Neuroimmunmodulation. Damit soll auf translationale Weise eine Therapie entwickelt werden, die in die humane klinische Anwendung transferiert werden kann.


Projekte:

  • In vitro Kulturen als Modell für neurodegenerative Erkrankungen
  • Neuroprotektion in Tiermodellen der Parkinson-Krankheit durch Immunmodulation
  • Mechanismen axonaler Regeneration dopaminerger und anderer neuronaler Zellen
  • Longitudinales Monitoring einer Parkinson-Patientenkohorte mit klinischer und molekularer Phänotypisierung sowie Biomarker-Screening

 

Parkinson's disease is caused by a primary degeneration of dopaminergic neurons. The neurodegenerative mechanisms of this disease are only partially elucidated and causal therapeutic approaches are not available for our patients. Using cell culture and in vivo models, we analyze central pathomechanisms of the disease with a focus on neuroinflammation. In addition, degenerative-inflammatory biomarkers of Parkinson's disease in patients will be evaluated together with clinical cooperation partners. The aim of our research activities is the mitigating modification of dopaminergic damage and the promotion of an intrinsic regeneration capacity with particular attention to the potential of neuroimmunomodulation. In a translational manner we seek to develop a curative therapy that can be transferred into the human clinical application.

Projects:

  • In vitro cultures as a model for neurodegenerative diseases
  • Neuroprotection in animal models of Parkinson's disease by immunomodulation
  • Mechanisms of axonal regeneration of dopaminergic and other neuronal cells
  • Longitudinal monitoring of a Parkinson's disease cohort with clinical and molecular phenotyping and biomarker screening

 

Prof. Dr. Lars Tönges

Neurologie

Neurologie

Team

Paulina Averdunk

PhD Student

Dr. Anne-Sophie Biesalski

Assistenzärztin

Elke Hartelt

PhD Student

Britta Hasse

Biologisch-technische Assistentin

0234/3229048

Florian Hof zum Berge

Assistenzarzt

Dr. Eun-Hae Kwon

Assistenzärztin

Judith Metzdorf

PhD Student

0234/3229240

Friederike Ostendorf

PhD Student

0234/3229240

Raphael Winter

PhD Student

Publikationen der letzten fünf Jahre

Originalarbeiten

2019

Budde B, Schartner J, Tönges L, Kötting C, Nabers A, Gerwert K. Reversible Immuno-Infrared-Sensor for the Detection of Alzheimer´s Disease Related Biomarkers. ACS Sens. 2019 Jun 26. doi: 10.1021/acssensors.9b00631

Richter D, Bartig D, Jost W, Jörges C, Stumpe B, Gold R, Krogias C, Tönges L. Dynamics of device-based treatments for Parkinson's disease in Germany from 2010 to 2017: application of continuous subcutaneous apomorphine, levodopa-carbidopa intestinal gel, and deep brain stimulation. J Neural Transm (Vienna). 2019 Jun 20. doi: 10.1007/s00702-019-02034-8. [Epub ahead of print]

Richter D, Bartig D, Muhlack S, Hartelt E, Scherbaum R, Katsanos AH, Müller T, Jost W, Ebersbach G, Gold R, Krogias C, Tönges L. Dynamics of Parkinson's Disease Multimodal Complex Treatment in Germany from 2010⁻2016: Patient Characteristics, Access to Treatment, and Formation of Regional Centers. Cells. 2019 Feb 11;8(2). pii: E151. doi: 10.3390/cells8020151.

Pesch B, Casjens S, Woitalla D, Dharmadhikari S, Edmondson DA, Zella MAS, Lehnert M, Lotz A, Herrmann L, Muhlack S, Kraus P, Yeh CL, Glaubitz B, Schmidt-Wilcke T, Gold R, van Thriel C, Brüning T, Tönges L*, Dydak U*. Impairment of Motor Function Correlates with Neurometabolite and Brain Iron Alterations in Parkinson's Disease. Cells. 2019 Jan 29;8(2). pii: E96. doi: 10.3390/cells8020096.

 

2018

Zella MAS, May C, Müller T, Ahrens M, Tönges L, Gold R, Marcus K, Woitalla D. Landscape of pain in Parkinson's disease: impact of gender differences. Neurol Res. 2018 Oct 12:1-11. doi: 10.1080/01616412.2018.1531208. [Epub ahead of print] 

Richter D, Woitalla D, Muhlack S, Gold R, Tönges L, Krogias C. Brainstem Raphe Alterations in TCS: A Biomarker for Depression and Apathy in Parkinson's Disease Patients. Front Neurol. 2018 Aug 7;9:645. doi: 10.3389/fneur.2018.00645.

Tönges L, Bartig D, Muhlack S, Jost W, Gold R, Krogias C. [Characteristics and dynamics of inpatient treatment of patients with Parkinson's disease in Germany : Analysis of 1.5 million patient cases from 2010 to 2015]. Nervenarzt. 2018 Aug 6. doi: 10.1007/s00115-018-0590-5. [Epub ahead of print] German.

Roser AE, Caldi Gomes L, Halder R, Jain G, Maass F, Tönges L, Tatenhorst L, Bähr M, Fischer A, Lingor P. miR-182-5p and miR-183-5p Act as GDNF Mimics in Dopaminergic Midbrain Neurons. Mol Ther Nucleic Acids. 2018 Jun 1;11:9-22. doi: 10.1016/j.omtn.2018.01.005. Epub 2018 Feb 2.

Pitarokoili K, Fels M, Kerasnoudis A, Tönges L, Gold R, Yoon MS. High-Resolution Nerve Ultrasound and Electrophysiological Findings in Restless Legs Syndrome. J Neuroimaging. 2018 May 11. doi: 10.1111/jon.12520. [Epub ahead of print]

Maass F, Michalke B, Leha A, Boerger M, Zerr I, Koch JC, Tönges L, Bähr M, Lingor P. Elemental fingerprint as a cerebrospinal fluid biomarker for the diagnosis of Parkinson's disease. J Neurochem. 2018 May;145(4):342-351. doi: 10.1111/jnc.14316. Epub 2018 Apr 2.

 

2017

Richter D, Woitalla D, Muhlack S, Gold R, Tönges L, Krogias C. Coronal Transcranial Sonography and M-Mode Tremor Frequency Determination in Parkinson's Disease and Essential Tremor. J Neuroimaging. 2017 Sep;27(5):524-530. doi: 10.1111/jon.12441. Epub 2017 Apr 20.

Tönges L, Ceballos-Baumann A, Honig H, Storch A, Jost WH. [Practical use of continuous apomorphine infusion via pump]. Fortschr Neurol Psychiatr. 2017 Sep;85(9):516-535. doi: 10.1055/s-0043-110095.

Tönges L, Ehret R, Lorrain M, Riederer P, Müngersdorf M. [Epidemiology of Parkinson's Disease and Current Concepts of Outpatient Care in Germany]. Fortschr Neurol Psychiatr. 2017 Jun;85(6):329-335. doi: 10.1055/s-0043-103275.

Carboni E, Tatenhorst L, Tönges L, Barski E, Dambeck V, Bähr M, Lingor P. Deferiprone Rescues Behavioral Deficits Induced by Mild Iron Exposure in a Mouse Model of Alpha-Synuclein Aggregation. Neuromolecular Med. 2017 Jun 16. doi: 10.1007/s12017-017-8447-9. [Epub ahead of print]

Richter D, Woitalla D, Muhlack S, Gold R, Tönges L, Krogias C. Coronal Transcranial Sonography and M-Mode Tremor Frequency Determination in Parkinson's Disease and Essential Tremor. J Neuroimaging. 2017 Apr 20.

Günther R, Balck A, Koch JC, Nientiedt T, Sereda M, Bahr M, Lingor P and Tönges L (2017) Rho kinase inhibition with Fasudil in the SOD1G93A mouse model of amyotrophic lateral sclerosis – symptomatic treatment potential after disease onset. Front. Pharmacol. 8:17. doi:10.3389/fphar.2017.00017.

Saal KA, Galter D, Roeber S, Bähr M, Tönges L, Lingor P. Altered Expression of Growth Associated Protein-43 and Rho Kinase in Human Patients with Parkinson's Disease. Brain Pathol. 2017 Jan;27(1):13-25. doi: 10.1111/bpa.12346.

 

2016

Zhang JN, Michel U, Lenz C, Friedel CC, Köster S, d'Hedouville Z, Tönges L, Urlaub H, Bähr M, Lingor P, Koch JC. Calpain-mediated cleavage of collapsin response mediator protein-2 drives acute axonal degeneration. Sci Rep. 2016 Nov 15;6:37050. doi: 10.1038/srep37050.

Tatenhorst L, Eckermann K, Dambeck V, Fonseca-Ornelas L, Walle H, Lopes da Fonseca T, Koch JC, Becker S, Tönges L, Bähr M, Outeiro TF, Zweckstetter M, Lingor P. Fasudil attenuates aggregation of α-synuclein in models of Parkinson's disease. Acta Neuropathol Commun. 2016 Apr 22;4:39. doi: 10.1186/s40478-016-0310-y.

Saal KA, Koch JC, Tatenhorst L, Szego EM, Toledo Ribas V, Michel U, Bähr M, Tönges L, Lingor P. AAV.shRNA-mediated downregulation of ROCK2 attenuates degeneration of dopaminergic neurons in toxin-induced models of Parkinson´s disease in vitro and in vivo. Neurobiol Dis. 2015 Jan;73:150-62. doi: 10.1016/j.nbd.2014.09.013. Epub 2014 Oct 2.

 

2015

von Engelhardt J, Bocklisch C, Tönges L, Herb A, Mishina M, Monyer H. GluN2D-containing NMDA receptors-mediate synaptic currents in hippocampal interneurons and pyramidal cells in juvenile mice. Front Cell Neurosci. 2015 March. doi: 10.3389/fncel.2015.0009

Koch JC, Bitow F, Haack J, d'Hedouville Z, Zhang JN, Tönges L, Michel U, Oliveira LM, Jovin TM, Liman J, Tatenhorst L, Bähr M, Lingor P. Alpha-Synuclein affects neurite morphology, autophagy, vesicle transport and axonal degeneration in CNS neurons. Cell Death Dis. 2015 Jul 9;6:e1811. doi: 10.1038/cddis.2015.169.

 

2014

Günther R, Saal KA, Suhr M, Scheer D, Koch JC, Bähr M, Lingor P, Tönges, L. The rho kinase inhibitor Y-27632 improves motor performance in male SOD1-G93A mice. Front Neurosci. 2014 Sept. doi: 10.3389/fnins.2014.00304

Tönges L, Szegö E, Hause P, Saal KA, Tatenhorst L, Koch JC, d`Hedouville Z, Kügler S, Dohm CP, Bähr M, Lingor P. Alpha-synuclein mutations impair axonal regeneration in models of Parkinson´s disease. Front Aging Neurosci. 2014 Sept. doi: 10.3389/fnagi.2014.00239

Koch JC, Tönges L, Michel U, Bähr M, Lingor P. Viral vector-mediated downregulation of RhoA increases survival and axonal regeneration of retinal ganglion cells. Front Cell Neurosci. 2014 Sept. doi: 10.3389/fncel.2014.00273

Tatenhorst L*, Tönges L*, Saal KA, Koch JC, Szegő EM, Bähr M, Lingor P. Rho kinase inhibition by fasudil in the striatal 6-hydroxydopamine lesion mouse model of Parkinson disease. J Neuropathol Exp Neurol. 2014 Aug;73(8):770-9. doi: 10.1097/NEN.0000000000000095.

Koch JC, Tönges L, Barski E, Michel U, Bähr M, Lingor P. ROCK2 is a major regulator of axonal degeneration, neuronal death and axonal regeneration in the CNS. Cell Death Dis. 2014 May 15;5:e1225. doi: 10.1038/cddis.2014.191. (IF 5.2)

 

Übersichtsartikel

Jost WH, Lingor P, Tönges L, Schwarz J, Buhmann C, Kassubek J, Schrag A. Dyskinesia in multiple system atrophy and progressive supranuclear palsy. J Neural Transm (Vienna). 2019 May 13. doi: 10.1007/s00702-019-02012-0. [Epub ahead of print] Review.

Zella MAS, Metzdorf J, Ostendorf F, Maass F, Muhlack S, Gold R, Haghikia A, Tönges L. Novel Immunotherapeutic Approaches to Target Alpha-Synuclein and Related Neuroinflammation in Parkinson's Disease. Cells. 2019 Jan 31;8(2). pii: E105. doi: 10.3390/cells8020105. Review.

Zella SMA, Metzdorf J, Ciftci E, Ostendorf F, Muhlack S, Gold R, Tönges L. Emerging Immunotherapies for Parkinson Disease. Neurol Ther. 2019 Jun;8(1):29-44. doi: 10.1007/s40120-018-0122-z. Epub 2018 Dec 11. Review.

Tönges L, Metzdorf J, Zella S.  [Parkinson's disease and neuroinflammation - Cellular pathology, mechanisms and therapeutic options]. Fortschr Neurol Psychiatr. 2018 Jul 17. doi: 10.1055/s-0044-101608. [Epub ahead of print] German.

Buhmann C, Ip CW, Oehlwein C, Tönges L, Wolz M, Reichmann H, Kassubek J.  [Parkinson Disease and Pain - diagnostic and therapeutic approaches to a challenging non-motor symptom]. Fortschr Neurol Psychiatr. 2018 Jul 17. doi: 10.1055/a-0590-4464. [Epub ahead of print] German.

Koch JC, Tatenhorst L, Roser AE, Saal KA, Tönges L, Lingor P. ROCK inhibition in models of neurodegeneration and its potential for clinical translation. Pharmacol Ther. 2018 Apr 3. pii: S0163-7258(18)30056-1. doi: 10.1016/j.pharmthera.2018.03.008. [Epub ahead of print] Review.

Roser AE, Tönges L, Lingor P. Modulation of Microglial Activity by Rho-Kinase (ROCK) Inhibition as Therapeutic Strategy in Parkinson's Disease and Amyotrophic Lateral Sclerosis. Front Aging Neurosci. 2017 Apr 4;9:94

Krüger R, Klucken J, Weiss D, Tönges L, Kolber P, Unterecker S, Lorrain M, Baas H, Müller T, Riederer P. Classification of advanced stages of Parkinson's disease: translation into stratified treatments. J Neural Transm (Vienna). 2017 Mar 24. doi: 10.1007/s00702-017-1707-x.

Lingor P, Koch JC, Tönges L, Bähr M. Axonal degeneration as a therapeutic target in the CNS. Cell Tissue Res. 2012 Jul;349(1):289-311. doi: 10.1007/s00441-012-1362-3. Epub 2012 Mar 6.

Klionsky DJ, Abdalla FC, ... Tönges L, et al.. Guidelines for the use and interpretation of assays for monitoring autophagy. Autophagy. 2012 Apr;8(4):445-544.

Tönges L, Koch JC, Bähr M, Lingor P. ROCKing Regeneration: Rho Kinase Inhibition as Molecular Target for Neurorestoration. Front Mol Neurosci. 2011;4:39. Epub 2011 Nov 3.

Koch JC, Knöferle J, Tönges L, Ostendorf T, Bähr M, Lingor P. Acute axonal degeneration in vivo is attenuated by inhibition of autophagy in a calcium-dependent manner. Autophagy. 2010 Jul 22;6(5).

Tönges L, Schlachetzki JCM, Weishaupt JH, and Bähr M. Hematopoietic Cytokines – on the Verge of Conquering Neurology. Current Molecular Medicine. 2007 Mar;7(2):157-170

Hier finden Sie die Liste der Publikationen

Arbeitsgruppe Faissner

Wir untersuchen in unserer Gruppe die immunologischen und neurodegenerativen Mechanismen von chronisch entzündlichen Erkrankungen des Zentralnervensystems mit einem Fokus auf der progredienten Phase der Multiplen Sklerose sowie verwandten Erkrankungen wie der Neuromyelitis Optica. Progrediente MS ist durch eine chronische Entzündung und Akkumulation neurodegenerativer Prozesse hinter einer relativ geschlossenen Blut-Hirn-Schranke mit Beteiligung von Mikroglia, T-Zellen und B-Zellen charakterisiert. Da bislang die zugrunde liegenden Mechanismen nicht vollständig verstanden sind, liegt ein Schwerpunkt der Forschungsgruppe auf der Identifikation zugrundeliegender Prozesse. Basierend auf diesen Erkenntnissen entwickelt die Gruppe neue therapeutische Behandlungen, die sich gegen Mechanismen chronischer Entzündungen richten und gleichzeitig neuroprotektiv wirken. Hierfür nutzen wir Zellkultursysteme mit primären Zellen und Zelllinien sowie Tiermodelle wie die experimentelle autoimmune Enzephalomyelitis, die optikospinale Enzephalomyelitis und knock-out Modelle.  

In translationalen Forschungsprojekte untersuchen wir Mechanismen und Marker von Inflammation und Neurodegeneration bei Patient:innen. Hierfür werden Biomaterialen (Blut, Liquor) mittels „deep immunophenotyping“ und mit klinischen und paraklinischen Parameter (z. B. optische Kohärenztomographie, Kernspintomographie) korreliert. Weitere Projekte befassen sich mit der Impfantwort unter Immuntherapien sowie der Charakterisierung des Long-COVID Syndroms.

Projekte:

Grundlagenforschung

  • Neuroprotektion und gliale Aktivierung bei der progredienten Multiplen Sklerose
  • Regulation von Mikroglia durch pharmakologische Ansätze (z.B. Sphingosin-1-Phosphat Rezeptor Modulatoren, Fumarate)
  • Untersuchung der stammzellmobilisierenden Medikamente G-CSF und Plerixafor in der experimentellen autoimmunen Enzephalomyelitis

 

Translationale Projekte

  • Identifikation von Prognosemarkern bei progredienter Multipler Sklerose
  • LOTUS-MS - infLuence Of anovulaTion and menopaUSe on the course of MS
  • Untersuchung der humoralen und zellulären Immunantwort nach SARS-CoV-2 Impfung unter Immuntherapien
  • Klinische und neuropsychometrische Charakterisierung des Long-COVID Syndroms

 

As part of the neuroimmunological research center, our group investigates immunological and neurodegenerative mechanisms of chronic inflammatory diseases of the central nervous system. A focus lies on the progressive phase of multiple sclerosis (MS) and related disorders such as neuromyelitis optica. Progressive forms of MS are characterized by a chronic inflammation and accumulating neurodegenerative processes behind a relatively closed blood brain barrier with an involvement of microglia and B cells and to a lower extent T-cells. Since underlying processes are incompletely understood a focus of our research group is to better understand involved processes. Based on these insights, the group develops new treatments targeting chronic inflammation and promoting neuroprotection.

For this purpose we apply cell culture systems of primary cell cultures and cell lines, as well as animal models such as experimental autoimmune encephalomyelitis, opticospinal encephalomyelitis and knock-out models.

Our translational research projects focus on markers and mechanisms of inflammation and neurodegeneration of patients. We analyze patient’s biomaterial (blood, cerebrospinal fluid) by deep immunophenotyping and furthermore correlate them with clinical and paraclinical parameters (such as optical coherence tomography, magnetic resonance imaging). In further projects we focus on vaccination response under immunotherapy and the characterization of the long-COVID syndrome.

Projects:

Basic science

  • Neuroprotection and glial activation in progressive multiple sclerosis
  • Pharmacologically regulating microglia (with sphingosine-1-phosphate receptor modulators, fumarates)
  • Investigating the stem cell mobilizing medications G-CSF and plerixafor in experimental autoimmune encephalomyelitis

 

Translational research and clinical science

  • Identification of prognostic markers in progressive multiple sclerosis
  • LOTUS-MS - infLuence Of anovulaTion and menopaUSe on the course of MS
  • Investigating the humoral and cellular immune response after SARS-CoV-2 vaccination under immunotherapy

•             Clinical and neuropsychometric characterization of the Long-COVID syndrome

Prof. Dr. Simon Faissner

Neurologie

Neurologie

Team

Ulas Ceylan

MD/PhD Student

Justus Dann

MD/PhD Student

Anne-Christin Gude B.Sc.

Master Student

0234/32-29269

Nele Heitmann M.Sc.

PhD Student

0234/32-29269

Hasan Hendek

MD/PhD Student

0234/32-29269

Robert Hoffrogge

MD/PhD Student

0234/32-29269

Anna Karachunskaya B.Sc.

Master Student

0234/32-29269

Katharina Klöster M.Sc.

PhD Student

0234/32-29269

Hannah Märte

Master Student

0234/32-29269

Sarah Oberhagemann

MD/PhD Student

0234/32-29269

Laura Petrikowski

MD/PhD Student

Ricarda Rohling

MD/PhD Student

Hannah Schulze

MD/PhD Student

Paulina Trendelenburg

MD/PhD Student

Publikationen der letzten fünf Jahre

  1. Schulze H, Charles James J, Trampe N, Richter D, Pakeerathan T, Siems N, Ayzenberg I, Gold R, Faissner S. Cross-sectional analysis of clinical aspects in patients with long-COVID and post-COVID syndrome. Front Neurol. 2022 Oct 14;13:979152. doi: 10.3389/fneur.2022.979152. PMID: 36313487; PMCID: PMC9614029. (IF 4.086)

 

  1. Faissner S, Heitmann N, Plaza-Sirvent C, Trendelenburg P, Ceylan U, Motte J, et al. Immune response in ofatumumab treated multiple sclerosis patients after SARS-CoV-2 vaccination. Frontiers in immunology. 2022;13. (IF 7.561)

 

  1. Bhat J, Placek K, Faissner S. Contemplating Dichotomous Nature of Gamma Delta T Cells for Immunotherapy. Frontiers in immunology. 2022;13:894580. (IF 7.561)

 

  1. Achenbach J, Faissner S, Saft C. Resurrection of sildenafil: potential for Huntington's Disease, too? Journal of neurology. 2022 May 28. (IF 4.849)

 

  1. Richter D, Schulze H, James JC, Siems N, Trampe N, Gold R, Krogias C, Faissner S. Hypoechogenicity of brainstem raphe in long-COVID syndrome-less common but independently associated with depressive symptoms: a cross-sectional study. Journal of neurology. 2022 May 12:1-7. (IF 4.849)

 

  1. Garcia-Azorin D, Baykan B, Beghi E, Doheim MF, Fernandez-de-Las-Penas C, Gezegen H, et al. Timing of headache after COVID-19 vaccines and its association with cerebrovascular events: An analysis of 41,700 VAERS reports. Cephalalgia. 2022 May 6:3331024221099231. (IF 6.292)

 

  1. Frontera JA, Tamborska AA, Doheim MF, Garcia-Azorin D, Gezegen H, Guekht A, et al. Neurological Events Reported after COVID-19 Vaccines: An Analysis of VAERS. Ann Neurol. 2022. Mar 2. doi: 10.1002/ana.26339 (IF 10.422)

 

  1. Petrikowski L, Reinehr S, Haupeltshofer S, Graz F, Kleiter I, Dick HB, Gold R, Faissner S*, Joachim SC*. Progressive retinal and optic nerve damage in a mouse model of spontaneous opticospinal encephalomyelitis. Front Immunol. Jan 24;12:759389. doi: 10.3389/fimmu.2021.759389 (IF 7,561) * Shared senior authors

 

  1. Richter D, Faissner S, Bartig D, Tönges L, Hellwig K, Ayzenberg I, Krogias C, Gold R. Multiple sclerosis is not associated with an increased risk for severe COVID-19: a nationwide retrospective cross-sectional study from Germany. Neurol Res Pract. 2021 Aug 16;3(1):42. doi: 10.1186/s42466-021-00143-y.

 

  1. Richter D, Faissner S, Bartig D, Tönges L, Hellwig K, Ayzenberg I, Krogias C, Gold R. The impact of the COVID-19 pandemic on hospitalizations and plasmapheresis therapy in multiple sclerosis and neuromyelitis optica spectrum disorder: a nationwide analysis from Germany. Ther Adv Neurol Disord. 2021 Jul 7;14:17562864211030656 (IF 6,570)

 

  1. Achenbach J, Faissner S*, Saft C*. (* shared last) Differential Diagnosis of Chorea-HIV Infection Delays Diagnosis of Huntington's Disease by Years. Brain Sci. 2021 May 27;11(6):710. (IF 3,394)

 

  1. Faissner S, Richter D, Ceylan U, Schneider-Gold C, Gold R. COVID-19 mRNA vaccine induced rhabdomyolysis and fasciitis. Journal of neurology. 2021. (IF: 4,849)

 

  1. Ceylan U, Haupeltshofer S, Kämper L, Dann J, Ambrosius B, Gold R, Faissner S. Clozapine Regulates Microglia and Is Effective in Chronic Experimental Autoimmune Encephalomyelitis. Front Immunol. 2021 May 3;12:656941. (IF 7,561)

 

  1. Achenbach J, Saft C, Faissner S. Longitudinal Evaluation of the Effect of Tricyclic Antidepressants and Neuroleptics on the Course of Huntington’s Disease—Data from a Real World Cohort. Brain Sciences. 2021;11(4):413. (IF: 3,332)

 

  1. Richter D, Hegelmaier T, Schneider-Gold C, Gold R, Faissner S. Delayed Diagnosis of Anti-Hu Antibodies in a Young Patient with Cerebellar Atrophy. Pediatric Neurology. June 19, 2020 (IF: 2.890)

 

  1. Faissner S, Graz F, Reinehr S, Petrikowski L, Haupeltshofer S, Ceylan U, Stute G, Winklmeier S, Pache F, Paul F, Ruprecht K, Meinl E, Dick HB, Gold R, Kleiter I, Joachim SC. Binding patterns and functional properties of human antibodies to AQP4 and MOG on murine optic nerve and retina. J Neuroimmunol. 2020 Feb 20;342:577194. (IF 3.125)

 

  1. Faissner S, Schwake C, Gotzmann M, Mügge A, Schmidt S, Gold R. Endocarditis following ocrelizumab in relapsing-remitting MS. Neurol Neuroimmunol Neuroinflamm. 2020 Feb 3;7(3). pii: e680 (IF: 7.724)

 

  1. Ayzenberg I, Faissner S, Tomaske L, Richter D, Behrendt V, Gold R. General principles and escalation options of immunotherapy in autoantibody-associated disorders of the CNS. Neurol. Res. Pract. 1, 32 (2019).

 

  1. Faissner S. Letter to the editor regarding Gholamzad et al., "A comprehensive review on the treatment approaches of multiple sclerosis: currently and in the future". Inflamm Res. 2020 Jan 11. (IF 3.061)

 

  1. Haupeltshofer S, Leichsenring T, Berg S, Pedreiturria X, Joachim SC, Tischoff I, Otte JM, Bopp T, Fantini MC, Esser C, Willbold D, Gold R, Faissner S*, Kleiter I*. Smad7 in intestinal CD4+ T cells determines autoimmunity in a spontaneous model of multiple sclerosis. Proc Natl Acad Sci U S A. 2019 Dec 17;116(51):25860-25869. * shared last authorship (IF 9.412)

 

  1. Roussopoulou A, Lazaris A, Tsivgoulis G, Krogias C, Moulakakis K, Georgiadis GS, Kakisis JD, Zompola C, Faissner S, Palaiodimou L, Theodorou A, Hummel T, Safouris A, Matsota P, Zervas P, Triantafyllou S, Voumvourakis C, Lazarides M, Geroulakos G, Vasdekis SN. Risk of perioperative neck hematoma in TIA and non-disabling stroke patients with symptomatic carotid artery stenosis undergoing endarterectomy within 14 days from cerebrovascular event. J Neurol Sci. 2019 Nov 22;409:116590 (IF 3.115)

 

  1. Faissner S, Gold R. [New therapeutic approaches in progressive multiple sclerosis]. Fortschr Neurol Psychiatr. 2019 Nov;87(11):653-671 (IF: 0.642)

 

  1. Faissner S, Gold R. Progressive multiple sclerosis: latest therapeutic developments and future directions. Ther Adv Neurol Disord. 2019 Sep 25;12:1756286419878323. (IF 5.000)

 

  1. Faissner S, Plemel JR, Gold R, Yong VW. Progressive multiple sclerosis: from pathophysiology to therapeutic strategies. Nature Reviews Drug Discovery. 2019 Aug 9. (IF 64.797)

 

  1. Ambrosius B, Gold R, Chan A, Faissner S. Antineuroinflammatory drugs in HIV-associated neurocognitive disorders as potential therapy. Neurol Neuroimmunol Neuroinflamm. 2019 Apr 4;6(3):e551. (IF: 7.724)

 

  1. Roussopoulou A, Tsivgoulis G, Krogias C, Lazaris A, Moulakakis K, Georgiadis GS, Mikulik R, Kakisis JD, Zompola C, Faissner S, Chondrogianni M, Liantinioti C, Hummel T, Safouris A, Matsota P, Voumvourakis K, Lazarides M, Geroulakos G, Vasdekis SN. (2018). Safety of urgent endarterectomy in acute non-disabling stroke patients with symptomatic carotid artery stenosis: an international multicenter study. Eur J Neurol. 2018 Nov 25. doi: 10.1111/ene.13876 (IF 4.516)

 

  1. Wilmes AT, Reinehr S, Kühn S, Pedreiturria X, Petrikowski L, Faissner S, Ayzenberg I, Stute G, Gold R, Dick HB, Kleiter I, Joachim SC, Laquinimod protects the optic nerve and retina in an experimental autoimmune encephalomyelitis model. J Neuroinflammation, 2018. 15(1): p. 183. (IF 5.793)

 

  1. Pistor M, Schrewe L, Haupeltshofer S, Miclea A, Faissner S et al. 1,25-OH2 Vitamin D3 and AKT-inhibition increase glucocorticoid induced apoptosis in a model of T-cell acute lymphoblastic leukemia (ALL). Leuk Res Rep, 2018. 9: p. 38-41.

 

  1. Faissner S, Gold R. Severe hypertriglyceridemia associated with Teriflunomide in a patient with multiple sclerosis: Clinical commentary. Multiple Sclerosis. 2018 Feb 1. (IF 5.412)

 

  1. Faissner S, Gold R. Oral Therapies for Multiple Sclerosis. Cold Spring Harb Perspect Med. 2018 Mar 2. (IF: 6.000)

 

  1. Faissner, S. and R. Gold, Correction to: Efficacy and Safety of the Newer Multiple Sclerosis Drugs Approved Since 2010. CNS Drugs, 2018. 32(5): p. 469-471. (IF: 4.786)

 

  1. Faissner S, Gold R. Efficacy and Safety of the Newer Multiple Sclerosis Drugs Approved Since 2010. CNS drugs 2018; 32: 269-287 (IF: 4.786)

 

  1. Faissner S, Mishra M, Kaushik D et a., Systematic screening of generic drugs for progressive multiple sclerosis identifies clomipramine as a promising therapeutic, Nature Communications. 2017 Dec 19;8(1):1990. (IF 12.121)

 

  1. Faissner S, Mahjoub Y, Mishra M, et al. Unexpected additive effects of minocycline and hydroxychloroquine in models of multiple sclerosis: Prospective combination treatment for progressive disease? Multiple sclerosis (Houndmills, Basingstoke, England). 2017 Aug 01:1352458517728811. (IF 5.412)

 

  1. Jones MR, Mathieu E, Dyrager C, Faissner S et al. Multi-target-directed phenol-triazole ligands as therapeutic agents for Alzheimer's disease. Chemical science. 2017 Aug 01;8(8):5636-43. (IF 9.346)

 

  1. Safouris A, Krogias C, Sharma VK, Katsanos A, Faissner S et al. Statin Pretreatment and Microembolic Signals in Large Artery Atherosclerosis. Arteriosclerosis, thrombosis, and vascular biology. 2017 Apr 27. (IF 6.604)

 

  1. Ambrosius B*, Faissner S*, Guse K, von Lehe M, Grunwald T, Gold R, Grewe B, Chan A. Teriflunomide and monomethylfumarate target HIV-induced neuroinflammation and neurotoxicity. 2017. Journal of neuroinflammation 14: 51. (IF 5.793) * Equal contribution

 

  1. Kinner M, Hoepner R, Klotz P, Prehn C, Faissner S, Salmen A, Linker RA, Gold R and Chan A. Immunotherapy Improves Cognitive Function in Secondary Progressive Multiple Sclerosis. 2016. CNS Neurosci Ther. (IF 4.074)

 

  1. Faissner S, Lukas C, Reinacher-Schick A, Tannapfel A, Gold R and Kleiter I. Amphiphysin-positive paraneoplastic myelitis and stiff-person syndrome. 2016. Neurol Neuroimmunol Neuroinflamm 3(6): e285. (IF: 7.724)

 

  1. Faissner S, Lukas C, Chan A, Gold R and Krogias C. "Punched nerve syndrome" as contributing factor for "Saturday night palsy". 2016. J Neurol Sci 368: 173-174. (IF 3.115)

 

  1. Faissner S, Nikolayczik J, Chan A, Hellwig K, Gold R, Yoon MS and Haghikia A. Plasmapheresis and immunoadsorption in patients with steroid refractory multiple sclerosis relapses. 2016. J Neurol. (IF 3.956)

 

  1. Faissner S, Nikolayczik J, Chan A, Gold R, Yoon MS and Haghikia A. Immunoadsorption in patients with neuromyelitis optica spectrum disorder. 2016. Ther Adv Neurol Disord 9(4): 281-286. (IF 5.000)

 

  1. Tsivgoulis, G., A. H. Katsanos, V. K. Sharma, C. Krogias, R. Mikulik, K. Vadikolias, M. Mijajlovic, A. Safouris, C. Zompola, Faissner, V. Weiss, S. Giannopoulos, S. Vasdekis, E. Boviatsis, A. W. Alexandrov, K. Voumvourakis and A. V. Alexandrov. Statin pretreatment is associated with better outcomes in large artery atherosclerotic stroke. 2016. Neurology 86(12): 1103-1111. (IF 8.770)

 

  1. Hoepner, R., P. Klotz, Faissner, R. Schneider, M. Kinner, C. Prehn, R. Gold and A. Chan. Neuropsychological impairment in natalizumab-associated progressive multifocal leukoencephalopathy: implications for early diagnosis. 2016. J Neurol Neurosurg Psychiatry 87(2): 224-226. (IF 8.234)

 

  1. Faissner, S., R. Hoepner, C. Lukas, A. Chan, R. Gold and G. Ellrichmann. Tumefactive multiple sclerosis lesions in two patients after cessation of fingolimod treatment. Ther Adv Neurol Disord 8(5): 233-238. (IF 5.000)

 

  1. Hoepner, R., Faissner, A. Klasing, R. Schneider, I. Metz, B. Bellenberg, C. Lukas, P. Altmeyer, R. Gold and A. Chan. Progressive multifocal leukoencephalopathy during fumarate monotherapy of psoriasis. 2015. Neurol Neuroimmunol Neuroinflamm 2(3): e85. (IF: 7.724)

 

  1. Haghikia, A.*, Faissner*, D. Pappas, B. Pula, D. A. Akkad, L. Arning, S. Ruhrmann, A. Duscha, R. Gold, S. E. Baranzini, S. Malhotra, X. Montalban, M. Comabella and A. Chan. Interferon-beta affects mitochondrial activity in CD4+ lymphocytes: Implications for mechanism of action in multiple sclerosis. 2015. Mult Scler 21(10): 1262-1270. (IF 5.412) * Equal contribution

 

  1. Tsivgoulis, G., S. Faissner, K. Voumvourakis, A. H. Katsanos, N. Triantafyllou, N. Grigoriadis, R. Gold and C. Krogias. "Liberation treatment" for chronic cerebrospinal venous insufficiency in multiple sclerosis: the truth will set you free. Brain Behav 5(1): 3-12. (IF: 2,091)

 

  1. Hoepner, R., Faissner, G. Ellrichmann, R. Schneider and R. Gold. Rituximab postprogressive multifocal leukoencephalopathy: a Feasible therapeutic option in selected cases. 2014. Ther Adv Neurol Disord 7(6): 289-291. (IF: 5.000)

 

  1. Faissner, S., R. Hoepner, G. Ellrichmann, N. Trampe, C. Lukas, R. Gold and C. Krogias. Atypical occipital calcinosis in a Caucasian individual with probable diffuse neurofibrillary tangles with calcification. J Am Geriatr Soc 62(10): 2022-2024. (IF 4.180)

 

  1. Faissner, S., B. Ambrosius, K. Schanzmann, B. Grewe, A. Potthoff, J. Munch, U. Sure, T. Gramberg, S. Wittmann, N. Brockmeyer, K. Uberla, R. Gold, T. Grunwald and A. Chan. Cytoplasmic HIV-RNA in monocytes determines microglial activation and neuronal cell death in HIV-associated neurodegeneration. Exp Neurol 261: 685-697. (IF 4.691)

 

  1. Hoepner, R., Faissner, A. Salmen, R. Gold and A. Chan. Efficacy and side effects of natalizumab therapy in patients with multiple sclerosis. 2014. J Cent Nerv Syst Dis 6: 41-49.

 

  1. Faissner, S., C. Grunwald, S. H. Meves, R. Gold and C. Krogias. Teaching NeuroImages: sonographic "retrobulbar spot sign" in differentiating etiologies of sudden visual loss. Neurology 82(17): e153-154. (IF 8.770)

 

  1. Hoepner, R., J. Ahlbrecht, Faissner, R. Schneider, S. Dahlhaus, O. Adams, P. Raab, C. Lukas, A. Chan, M. Stangel and R. Gold. Clinical and paraclinical findings in natalizumab-associated infratentorial progressive multifocal leukoencephalopathy patients. 2014. J Neurol Neurosurg Psychiatry 85(10): 1177-1178. (IF 8.234)

 

  1. Gambichler, T., N. Scola, S. Rotterdam, S. Hoxtermann, A. Haghikia, Faissner, A. Kreuter, F. G. Bechara, P. Altmeyer and A. Chan. Monitoring peripheral blood CD4(+) intracellular adenosine triphosphate concentration in patients with psoriasis treated with fumaric acid esters. 2012. Acta Derm Venereol 92(4): 364-366. (IF 4.016)

Arbeitsgruppe Pitarokoili

Wissenschaftlicher Hintergrund

Das Spektrum entzündlicher Polyneuropathien reicht von den akuten Varianten wie dem Guillain-Barré Syndrom (GBS) bis hin zu chronischen Neuropathien, wie der chronisch inflammatorischen demyelinisierenden Polyneuropathie (CIDP). Beide Formen sind durch eine Autoimmunreaktion gekennzeichnet, die zu erhöhter Mortalität und Behinderung führt. Infolgedessen forschen wir in vivo mit Tiermodellen und in vitro mit Zellkulturen, um ein besseres Verständnis der zugrundeliegenden immunologischen Mechanismen zu erreichen und neue therapeutische Optionen zu entwickeln, sowohl im Rahmen von medikamentösen Substanzen als auch im Rahmen der Ernährung.

Projekte

Im Kontext der experimentellen autoimmunen Neuritis untersuchen wir:

  • Immunomodulatorische und neuroprotektive Behandlungsoptionen bei der experimentellen autoimmunen Neuritis bei Lewis-Ratten
  • Die Rolle des intestinalen Immunsystems bei der Entstehung von autoimmunnen Erkrankungen des peripheren Nervensystems
  • Alternative Appikationswege der Anwendung von immunomodulatorischen Substanzen, z.B. intrathekale Applikation in der experimentellen Neuritis
  • Transgene Mausmodelle der Autoimmunneuropathien
  • Charakterisierung von Serum- und Liquorantikörpern bei Patienten mit akuten und chronischen entzündlichen Neuropathien

 

Klinische Forschung

Bislang ist die Elektroneurographie/Elektromyographie essenziell für die Diagnose der CIDP. Durch diese Methoden ergeben sich Informationen über die Signalweiterleitung der Nerven und somit über die Schwere der nervalen Schädigung im Rahmen der Erkrankung. Dabei bleibt durch diese Methoden jedoch unklar ob eine strukturelle Schädigung vorliegt.

In unserer Klinik wird in den letzten Jahren vermehrt die hochauflösende Nervensonographie als komplementäre Methode zur Elektrophysiologie für die bildgebende Diagnostik von entzündlichen Polyneuropathien eingesetzt. Durch eine umfassende Untersuchung kann man zuverlässig zwei Hauptparameter der Nervenmorphologie beurteilen – die Nervenquerschnittsfläche (cross sectional area, CSA) und die Struktur der einzelne Nervenfaszikel. Eine Zunahme der CSA dient als Zeichen einer entzündlichen Affektion, durch die frühzeitig chronische von akuten Formen einer entzündlichen Neuropathie unterschieden werden können und die sich unter Therapie bessern sollte.

Die Nervensonographie kann allerdings nur oberflächlich gelegene nervale Strukturen erfassen. Anatomisch tiefere Regionen, z.B. Nervenwurzeln, sind nicht darstellbar. Diese diagnostische Lücke wird durch eine ergänzende MRT-Untersuchung (MR-Neurographie) der Extremitätennerven geschlossen mit der sich Entzündungen der Nervenwurzeln nachweisen lassen.

Die Konfokale Korneale Mikroskopie (KKM) ist eine Untersuchungstechnik, mit der sich die Nervenfasern der Hornhaut (Kornea, vorderer Teil der äußeren Augenhaut), sowie zelluläre (ggf. inflammatorische) Infiltrate zur darstellen lassen. Veränderungen der Dichte oder der Zellinfiltration der kornealen Nerven können möglicherweise als Marker einer Nervenschädigung oder Entzündung der peripheren Nerven dienen und werden in unserer Klinik im Rahmen von klinischen Studien durchgeführt.

Im Rahmen der Grundlagenforschung werden im Forschungszentrum Neuroimmunologie die autoimmunen Mechanismen bei der CIDP erforscht. Das Hauptziel dieser Forschung ist die personalisierte Medizin, also frühzeitig eine passende Therapie für jeden Erkrankten zu finden. Bei der CIDP wendet sich das hyperaktive Immunsystem gegen die Proteine der eigenen Zellen. Durch den Nachweis von spezifischen Antikörper im Serum gegen eigenen Proteine der Nerven (NF155, CNTN1 oder CASPR1) kann eine individualisierte Anpassung der Therapie erfolgen. Das Vorhandensein solcher Antikörper, spricht gegen die Wirksamkeit von Immunglobulinen, so dass man frühzeitig an spezifischen Immuntherapien nachdenken muss.

 

The spectrum of inflammatory demyelinating polyneuropathies ranges from the acute variant, Guillain-Barre syndrome (GBS), to chronic inflammatory demyelinating polyneuropathy (CIDP), which is a progressive or relapsing form of motor and/or sensory dysfunction. Both diseases are pathogenically characterized by an autoimmune reaction directed against specific components of the peripheral myelin sheath or possibly even the axon. In the case of GBS, even under aggressive immunomodulatory treatment mortality rate is up to 4%, and up to 30% of the patients remain permanently disabled. Even for those who recover well, residual weakness and fatigue are common factors of lifelong disability. As a consequence, a better understanding of the underlying immunological mechanisms and new therapeutic options are needed.
The clinical course, electrophysiological characteristics, histological appearance and immunological features of the most common subtype of GBS, the acute inflammatory demyelinating polyradiculoneuropathy, resemble the animal model of experimental autoimmune neuritis (EAN), which has immensely contributed to the better understanding of the underlying immune mechanisms.

Projects


In the context of experimental autoimmune neuritis we investigate:

  • Immunomodulatory and neuroprotective treatment options in the Lewis rat experimental autoimmune neuritis
  • The role of intestinal immune system in the induction and propagation of autoimmune inflammation of the peripheral nervous system
  • Alternative routes of application of immunomodulatory substances for example intrathecal application
  • Transgenic mouse models of autoimmune neuropathies
  • Characterization of serum and cerebrospinal fluid antibodies for patients with acute and chronic inflammatory neuropathies

Clinical research

Nerve conduction studies are essential for the diagnosis of CIDP. This method provides information about signal transmission in the nerves and thus about the severity of demyelination or axonal damage. However, it remains unclear whether there is structural damage of the examined nerves.

In the recent years, our clinic has increasingly used high-resolution neonatal ultrasound as a complementary method to nerve conduction studies for the diagnostic imaging of inflammatory polyneuropathies. With thorough examination, one can reliably assess two main parameters of the nerve morphology, namely the cross-sectional area (CSA) and the structure of the individual nerve fascicles. An increase in CSA serves as a sign of inflammatory affection, which may early distinguish chronic from acute forms of inflammatory neuropathy and should improve with therapy.

Nerve sonography, however, can only detect neural structures located near the surface. Anatomically deeper regions, e.g. nerve roots, cannot be displayed. The supplementary MRI scan (MR neurography) of the nerves of the extremities and the lumbar plexus should close the diagnostic gap and detect inflammation of the nerve roots.

Confocal Corneal Microscopy (CCM) is a technique that reveals the nerve fibers of the cornea as well as cellular (possibly inflammatory) infiltrates. Changes in the density or cell infiltration of the corneal nerves may possibly serve as markers of nerve damage or inflammation.

As part of basic research, the neuroimmunological research center investigates the autoimmune mechanisms in CIDP. The main goal of this research is personalized medicine, in order to find a suitable therapy for every patient at an early stage. In CIDP, the immune system turns against the proteins of its own cells. By the detection of specific antibodies in the serum (NF155, CNTN1 or CASPR1) an individualized adaptation of treatment can take place.

 

PD Dr. Kalliopi Pitarokoili

Neurologie

Neurologie

Team

Dr. Jeremias Motte

Assistenzarzt

Diamantis Athanasopoulos

Facharzt

PD Dr. Anna Lena Fisse

Assistenzärztin

Donata Gamber

PhD Student

Dr. Thomas Grüter

Assistenzarzt

Dr. Rafael Klimas

PhD Student

0234/3229241

Noray Köse

PhD Student

Sophie Ruckermann

PhD Student

Melissa Sgodzai

Wissenschaftliche Mitarbeiterin

0234/3229241

Publikationen der letzten fünf Jahre

Fisse AL, Pitarokoili K, Trampe N, Motte J, Kerasnoudis A, Gold R, Yoon MS. Clinical, Sonographic, and Electrophysiologic Longitudinal Features of Chronic Inflammatory Demyelinating Polyneuropathy. J Neuroimaging. 2018 Nov 8. doi: 10.1111/jon.12579. 

Pitarokoili K, Fels M, Kerasnoudis A, Tönges L, Gold R, Yoon MS. High-Resolution Nerve Ultrasound and Electrophysiological Findings in Restless Legs Syndrome. J Neuroimaging. 2018 Sep;28(5):506-514. doi: 10.1111/jon.12520.

Pitarokoili K, Höffken N, Lönneker N, Fisse AL, Trampe N, Gold R, Reinacher-Schick A, Yoon MS. Prospective Study of the Clinical, Electrophysiologic, and Sonographic Characteristics of Oxaliplatin-Induced Neuropathy. J Neuroimaging. 2018 Sep 10. doi: 10.1111/jon.12557.

Motte J, Ambrosius B, Grüter T, Bachir H, Sgodzai M, Pedreiturria X, Pitarokoili K, Gold R. Capsaicin-enriched diet ameliorates autoimmune neuritis in rats. J Neuroinflammation. 2018 Apr 24;15(1):122. doi: 10.1186/s12974-018-1165-x.

Pitarokoili K, Kronlage M, Bäumer P, Schwarz D, Gold R, Bendszus M, Yoon MS. High-resolution nerve ultrasound and magnetic resonance neurography as complementary neuroimaging tools for chronic inflammatory demyelinating polyneuropathy. Ther Adv Neurol Disord. 2018 Mar 5;11:1756286418759974. doi: 10.1177/1756286418759974.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Yoon MS. Corrigendum to "Ultrasound in polyneuropathies - Is size or structure all that matters?" [Clin. Neurophysiol. 128 (2017) 2519-2520]. Clin Neurophysiol. 2018 Mar;129(3):711. doi: 10.1016/j.clinph.2018.01.004.

Pitarokoili K, Gold R. Multiple sclerosis: Progressive multifocal leukoencephalopathy risk stratification. Nat Rev Neurol. 2017 Dec;13(12):710-712. doi: 10.1038/nrneurol.2017.161.

Pitarokoili K, Ambrosius B, Gold R. Lewis Rat Model of Experimental Autoimmune Encephalomyelitis. Curr Protoc Neurosci. 2017 Oct 23;81:9.61.1-9.61.20. doi: 10.1002/cpns.36.

Pitarokoili K, Yoon MS, Kröger I, Reinacher-Schick A, Gold R, Schneider-Gold C. Severe refractory CIDP: a case series of 10 patients treated with bortezomib. J Neurol. 2017 Sep;264(9):2010-2020. doi: 10.1007/s00415-017-8599-4.

Pitarokoili K, Gold R. Dimethyl fumarate for patients with neuromyelitis optica spectrum disorder. Mult Scler. 2018 Mar;24(3):364-365. doi: 10.1177/1352458517717090.

Kronlage M, Pitarokoili K, Schwarz D, Godel T, Heiland S, Yoon MS, Bendszus M, Bäumer P. Diffusion Tensor Imaging in Chronic Inflammatory Demyelinating Polyneuropathy: Diagnostic Accuracy and Correlation With Electrophysiology. Invest Radiol. 2017 Nov;52(11):701-707. doi: 10.1097/RLI.0000000000000394.

Pitarokoili K, Kohle F, Motte J, Fatoba O, Pedreiturria X, Gold R, Yoon MS. Anti-inflammatory and immunomodulatory potential of human immunoglobulin applied intrathecally in Lewis rat experimental autoimmune neuritis. J Neuroimmunol. 2017 Aug 15;309:58-67. doi: 10.1016/j.jneuroim.2017.05.008.

Ambrosius B, Pitarokoili K, Schrewe L, Pedreiturria X, Motte J, Gold R. Fingolimod attenuates experimental autoimmune neuritis and contributes to Schwann cell-mediated axonal protection. J Neuroinflammation. 2017 Apr 26;14(1):92. doi: 10.1186/s12974-017-0864-z.

Kronlage M, Bäumer P, Pitarokoili K, Schwarz D, Schwehr V, Godel T, Heiland S, Gold R, Bendszus M, Yoon MS. Large coverage MR neurography in CIDP: diagnostic accuracy and electrophysiological correlation. J Neurol. 2017 Jul;264(7):1434-1443. doi: 10.1007/s00415-017-8543-7.

Pitarokoili K, Hellwig K, Lukas C, Gold R. Successful pregnancy after natalizumab-associated progressive multifocal leukoencephalopathy in a patient with multiple sclerosis. Mult Scler. 2017 Mar;23(3):483-486. doi: 10.1177/1352458516678475.

Motte J, Kreitschmann-Andermahr I, Fisse AL, Börnke C, Schroeder C, Pitarokoili K, Müller O, Lukas C, van de Nes J, Buslei R, Gold R, Ayzenberg I. Trigemino-autonomic headache and Horner syndrome as a first sign of granulomatous hypophysitis. Neurol Neuroimmunol Neuroinflamm. 2017 Feb 14;4(3):e332. doi: 10.1212/NXI.0000000000000332.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Haghikia A, Gold R, Yoon MS. Nerve ultrasound protocol in differentiating chronic immune-mediated neuropathies. Muscle Nerve. 2016 Nov;54(5):864-871. doi: 10.1002/mus.25138.

Jarius S, Kleiter I, Ruprecht K, Asgari N, Pitarokoili K, Borisow N, Hümmert MW, Trebst C, Pache F, Winkelmann A, Beume LA, Ringelstein M, Stich O, Aktas O, Korporal-Kuhnke M, Schwarz A, Lukas C, Haas J, Fechner K, Buttmann M, Bellmann-Strobl J, Zimmermann H, Brandt AU, Franciotta D, Schanda K, Paul F, Reindl M, Wildemann B; in cooperation with the Neuromyelitis Optica Study Group (NEMOS). MOG-IgG in NMO and related disorders: a multicenter study of 50 patients. Part 3: Brainstem involvement - frequency, presentation and outcome. J  Neuroinflammation. 2016 Nov 1;13(1):281. doi: 10.1186/s12974-016-0719-z.

Jarius S, Ruprecht K, Kleiter I, Borisow N, Asgari N, Pitarokoili K, Pache F, Stich O, Beume LA, Hümmert MW, Ringelstein M, Trebst C, Winkelmann A, Schwarz A,  Buttmann M, Zimmermann H, Kuchling J, Franciotta D, Capobianco M, Siebert E, Lukas C, Korporal-Kuhnke M, Haas J, Fechner K, Brandt AU, Schanda K, Aktas O, Paul F, Reindl M, Wildemann B; in cooperation with the Neuromyelitis Optica Study Group (NEMOS). MOG-IgG in NMO and related disorders: a multicenter study of 50 patients. Part 2: Epidemiology, clinical presentation, radiological and laboratory features, treatment responses, and long-term outcome. J Neuroinflammation. 2016 Sep 27;13(1):280. doi: 10.1186/s12974-016-0718-0.

Jarius S, Ruprecht K, Kleiter I, Borisow N, Asgari N, Pitarokoili K, Pache F, Stich O, Beume LA, Hümmert MW, Trebst C, Ringelstein M, Aktas O, Winkelmann A, Buttmann M, Schwarz A, Zimmermann H, Brandt AU, Franciotta D, Capobianco M, Kuchling J, Haas J, Korporal-Kuhnke M, Lillevang ST, Fechner K, Schanda K, Paul F, Wildemann B, Reindl M; in cooperation with the Neuromyelitis Optica Study Group (NEMOS). MOG-IgG in NMO and related disorders: a multicenter study of 50 patients. Part 1: Frequency, syndrome specificity, influence of disease activity, long-term course, association with AQP4-IgG, and origin. J Neuroinflammation. 2016 Sep 26;13(1):279. doi: 10.1186/s12974-016-0717-1.

Pitarokoili K, Kerasnoudis A, Behrendt V, Labedi A, Ayzenberg I, Gold R, Yoon MS. Facing the diagnostic challenge: Nerve ultrasound in diabetic patients with neuropathic symptoms. Muscle Nerve. 2016 Jun;54(1):18-24. doi: 10.1002/mus.24981.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Gold R, Yoon MS. Nerve Ultrasound and Electrophysiology for Therapy Monitoring in Chronic Inflammatory Demyelinating Polyneuropathy. J Neuroimaging. 2015 Nov-Dec;25(6):931-9. doi: 10.1111/jon.12279.

Pitarokoili K, Ambrosius B, Meyer D, Schrewe L, Gold R. Dimethyl Fumarate Ameliorates Lewis Rat Experimental Autoimmune Neuritis and Mediates Axonal Protection. PLoS One. 2015 Nov 30;10(11):e0143416. doi: 10.1371/journal.pone.0143416.

Pitarokoili K, Schlamann M, Kerasnoudis A, Gold R, Yoon MS. Comparison of clinical, electrophysiological, sonographic and MRI features in CIDP. J Neurol Sci. 2015 Oct 15;357(1-2):198-203. doi: 10.1016/j.jns.2015.07.030.

Pitarokoili K, Gold R, Yoon MS. Nerve ultrasound in a case of multifocal motor neuropathy without conduction block. Muscle Nerve. 2015 Aug;52(2):294-9. doi: 10.1002/mus.24583.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Gold R, Yoon MS. Bochum ultrasound score allows distinction of chronic inflammatory from multifocal acquired demyelinating polyneuropathies. J Neurol Sci. 2015 Jan 15;348(1-2):211-5. doi: 10.1016/j.jns.2014.12.010.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Behrendt V, Gold R, Yoon MS. Bochum ultrasound score versus clinical and electrophysiological parameters in distinguishing acute-onset chronic from acute inflammatory demyelinating polyneuropathy. Muscle Nerve. 2015 Jun;51(6):846-52. doi: 10.1002/mus.24484.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Behrendt V, Gold R, Yoon MS. Correlation of nerve ultrasound, electrophysiological and clinical findings in chronic inflammatory demyelinating polyneuropathy. J Neuroimaging. 2015 Mar-Apr;25(2):207-216. doi: 10.1111/jon.12079.

Kerasnoudis A, Woitalla D, Gold R, Pitarokoili K, Yoon MS. Sarcoid neuropathy: correlation of nerve ultrasound, electrophysiological and clinical findings. J Neurol Sci. 2014 Dec 15;347(1-2):129-36. doi: 10.1016/j.jns.2014.09.033.

Pitarokoili K, Ambrosius B, Schrewe L, Hayardeny L, Hayden M, Gold R. Laquinimod exerts strong clinical and immunomodulatory effects in Lewis rat experimental autoimmune neuritis. J Neuroimmunol. 2014 Sep 15;274(1-2):38-45. doi: 10.1016/j.jneuroim.2014.06.012.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Behrendt V, Gold R, Yoon MS. Multifocal motor neuropathy: correlation of nerve ultrasound, electrophysiological, and clinical findings. J Peripher Nerv Syst. 2014 Jun;19(2):165-74. doi: 10.1111/jns5.12067.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Behrendt V, Gold R, Yoon MS. Increased cerebrospinal fluid protein and motor conduction studies as prognostic markers of outcome and nerve ultrasound changes in Guillain-Barré syndrome. J Neurol Sci. 2014 May 15;340(1-2):37-43. doi: 10.1016/j.jns.2014.02.019.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Behrendt V, Gold R, Yoon MS. Nerve ultrasound score in distinguishing chronic from acute inflammatory demyelinating polyneuropathy. Clin Neurophysiol. 2014 Mar;125(3):635-41. doi: 10.1016/j.clinph.2013.08.014.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K. Ulnar nerve reference values for cross-sectional area, intranerve cross sectional area variability and side to side difference ratio. Rheumatol Int. 2014 Apr;34(4):551-2. doi: 10.1007/s00296-013-2708-1.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Behrendt V, Gold R, Yoon MS. Correlation of nerve ultrasound, electrophysiological, and clinical findings in post Guillain-Barré syndrome. J Peripher Nerv Syst. 2013 Sep;18(3):232-40. doi: 10.1111/jns5.12037.

Kerasnoudis A, Pitarokoili K, Behrendt V, Gold R, Yoon MS. Cross sectional area reference values for sonography of peripheral nerves and brachial plexus. Clin Neurophysiol. 2013 Sep;124(9):1881-8. doi: 10.1016/j.clinph.2013.03.007.

Kornek B, Aboul-Enein F, Rostasy K, Milos RI, Steiner I, Penzien J, Hellwig K, Pitarokoili K, Storm van's Gravesande K, Karenfort M, Blaschek A, Meyer A, Seidl R, Debelic D, Vass K, Prayer D, Kristoferitsch W, Bayas A. Natalizumab therapy for highly active pediatric multiple sclerosis. JAMA Neurol. 2013 Apr;70(4):469-75. doi: 10.1001/jamaneurol.2013.923.

So erreichen Sie uns

Forschungszentrum Neuroimmunologie
ZKF - Zentrum für klinische Forschung 1
2.OG Ost
Universitätsstr. 150
Ruhr-Universität Bochum
44801 Bochum